Expertní systémyReprezentace poznatků |
|
Inferenční mechanismusNa začátku práce systému vkládá inferenční mechanismus do báze faktů tzv.  startovací položky. Systém skončí tehdy, jestliže už není možné spustit žádné pravidlo, nebo jestliže příkazová část spuštěného pravidla obsahovala přímo příkaz k ukončení. Inferenční mechanismus pracuje v sekvenci tří kroků:
Algoritmy na vykonávání kroků 1 a 3 jsou natolik jednoduché a přímočaré, že nevyžadují další pozornost. Řešení konfliktů je však problém, jehož způsob řešení přímo ovlivňuje chování a kvalitu celého expertního systému. Existují sice tzv.   deterministické systémy, v nichž lze spustit v každém kroku maximálně jedno pravidlo, běžnějším případem jsou ale   nedeterministické systémy. V reálných systémech se nejčastěji vyskytují tři způsoby řešení konfliktů, případně jejich kombinace:
Výhoda poslední metody spočívá především v tom, že systém bere do úvahy maximum relevantních dat, ale přitom umožňuje pracovat s výjimkami. Například každý chovatel křečků ví, že není dobré chovat více křečků pohromadě - nesnesou se. Tento poznatek můžeme zapsat následujícím pravidlem:   Jestliže (*X je křeček) tak (*X je samotář). Na druhou stranu existuje druh křečka (křeček džungarský), který přítomnost společníka snáší velice dobře:   Jestliže (*X je křeček) & (*X je džungarský) tak (*X není samotář). Vybráním konkrétnějšího pravidla tak můžeme pracovat s výjimkami ze všeobecných pravidel.
V produkčních systémech existují dva základní druhy využívání pravidel: dopředné a zpětné řetězení.
|