Statistická analýza 1
Přednášky: František Vávra, KMA, cvičení: František Vávra
Přednášky:
Přednáška |
Její název |
1 |
Opakování
pravděpodobnostních pojmů I. Aparát pro spojitá rozdělení. |
2 |
Opakování
pravděpodobnostních pojmů II. Aparát pro diskrétní rozdělení. |
3 |
Pravděpodobnostní
rozdělení matematické statistiky 1. |
4 |
Pravděpodobnostní
rozdělení matematické statistiky 2. Podíly náhodných proměnných. Opakování a
užití centrálních limitních vět.
Souvislosti a vlastnosti základních rozdělení matematické statistiky.
Některé nerovnosti pro binomické rozdělení, aproximace binomického normálním
rozdělením, aproximace binomického Poissonovým rozdělením, vyjádření
distribučních funkcí Poissonova a binomického
|
5 |
Bodové
odhady. Průměr, výběrový rozptyl, pojem statistiky, nestranný odhad,
nestrannost výběrového rozptylu, vychýlenost výběrové směrodatné odchylky,
rozdělení průměru a výběrového rozptylu v případě velkých výběrů,
rozdělení průměru a výběrového rozptylu pro vybraná rozdělení – malé výběry. |
6 |
Bodové
odhady – některá užití pořádkových statistik. Pořádkové statistiky, rozdělení
i-té pořádkové statistiky, specielně rozdělení minima a maxima, symetrická
rozdělení, kvantily, výběrový medián a jeho rozdělení, bodové odhady mezí
rovnoměrného rozdělení, posunuté exponenciální rozdělení. |
7 |
Bodové
odhady – některé metody konstrukce odhadů. Konzistence bodového odhadu,
metoda momentů, metoda maximální věrohodnosti, MLE pro parametry normálního,
exponenciálního a rovnoměrného rozdělení, zavedení a smysl pojmu postačující
statistika. |
8 |
Intervalové
odhady. Pojem intervalového odhadu parametru, nejednoznačnost intervalu
spolehlivosti, interval symetrický v pravděpodobnosti a v hodnotě,
intuitivní konstrukce intervalových odhadů parametrů pro některá rozdělení. |
9 |
Testování
hypotéz. Jednoduchá hypotéza, jednoduchá alternativa, chyba prvního a druhého
druhu, jejich vzájemné ovlivnění, kritický obor, síla testu, pojmy
nejsilnější a stejnoměrně nejsilnější test, Neyman-Pearsonovo lemma,
parametrické testy, silofunkce, testování v exponenciální rodině
rozdělení, test poměrem věrohodností. |
10 |
Testování
hypotéz – sekvenční testy. Waldovské
testy, sekvenční testy o parametrech některých rozdělení, rozdělení součtu
náhodného počtu sčítanců, vlastnosti Waldových testů, srovnání
s klasickým testováním. |
11 |
Vícerozměrná
rozdělení, odhady a testy měr a modelů „závislosti“. Detailně dvourozměrné
normální rozdělení, korelační koeficient a jeho bodový odhad, Fisherova
transformace, intervalový odhad, test hypotézy o nekorelovanosti. |
12 |
Neparametrické
testy, rozdělení s kategoriálními proměnnými. |
Cvičení:
Bloky
Doporučená
literatura:
Jiří Reif |
Metody matematické
statistiky, ZČU v Plzni 2004 |
Jaroslav Hátle, Jiří Likeš |
Základy počtu
pravděpodobnosti a matematické statistiky. SNTL Praha 1974. |
Alfréd Rényi |
Teorie pravděpodobnosti,
ACADEMIA, Praha 1972 |
C. Radhakrishna Rao |
Lineární metody statistické
indukce a jejich aplikace, ACADEMIA, Praha 1978 |
http://en.wikipedia.org/wiki/Probability_distribution |
Zkouška bude písemná, ze dvou testových částí.
1. Test z minimálních požadovaných znalostí. Test bude mít 8 otázek nebo problémů k řešení. Při bezchybném splnění 6 bude klasifikován známkou dobře, při bezchybném splnění 7 bude klasifikován známkou velmi dobře, při bezchybném splnění 8 bude klasifikován známkou výborně. V opačném případě (splněno £ 5 otázek), bude klasifikace nevyhověl. Tento test bude probíhat bez jakýchkoliv pomůcek. (Pokud bude zápočet, bude splnění podmínek testu minimálních znalostí zakládat nárok na získání zápočtu). K testu minimálních znalostí bude patřit i prohlášení o zpracování a zvládnutí sady zadaných úloh.
2. Test z rozšiřujících znalostí. Ten je možno podstoupit, pokud byla předchozí část klasifikována do stupně dobře včetně. Povinně při něm bude užíváno zvolené učebnice statistiky (i elektronické), jedinou výjimkou je zákaz používání textů přednášek. Test bude mít 10 otázek nebo problémů k řešení. Splnění 5,6-ti zakládá klasifikaci dobře, splnění 7,8-mi zakládá klasifikaci velmi dobře, splnění 9,10-mi zakládá klasifikaci výborně. K testu rozšiřujících znalostí náleží i případná doplňující ústní zkouška k potvrzení prezentovaných znalostí v testové části, včetně možné kontroly zda prohlášení o zpracování a zvládnutí sady zadaných úkolů odpovídá pravdě.
3. Ke každé části zkoušky se zkoušející může rozhodnout k ústnímu (dalšímu) dozkoušení.
Výsledná známka bude stanovena jako matematický průměr známek z obou testů, zaokrouhlování, klasické matematické ( ³ *,5 nahoru, zbytek dolů). Výsledek nevyhověl z jakékoliv části, má za následek souhrnný výsledek, nevyhověl.
Obě části zkoušek budou konány v jednom termínu po sobě s cca hodinovou přestávkou na opravu minimálního testu. Na minimální test bude čas jedné hodiny (60 minut). Na test rozšiřujících znalostí bude také čas jedné hodiny (60 minut). Texty opravených testů (jejich částí) obdrží studenti ke kontrole a případné reklamaci, poté je vrátí zkoušejícímu. Po studentské kontrole už nelze reklamovat výsledek části zkoušky. A ani jejího celkového výsledku. Ustanovení zkušebního řádu ZČU tím zůstávají nedotčeny. Na zkoušku (jeden termín) bude možné přihlásit maximálně 10 studentů.
i. Rovnoměrné na konečném intervalu.
ii. Exponenciální (posunuté i neposunuté).
iii. Jednorozměrné normální, Gaussovo.
iv. Dvourozměrné normální – vyjádření pomocí rozptylů a korelačního koeficientu.
Jedná se o tvar jejich hustoty, distribuční funkce, průběhy i analytická vyjádření, parametry a způsob jejich bodového a intervalového odhadu.
i. Alternativní
ii. Binomické
iii. Rovnoměrné na konečné diskrétní množině
iv. Poissonovo, včetně souvislosti s exponenciálním
v. Geometrické
Jedná se o tvar jejich hustoty (pravděpodobnosti), distribuční funkce (pokud má smysl), průběhy i analytická vyjádření, parametry a způsob jejich bodového a intervalového odhadu.
Explicitně je požadována dobrá a přehledná znalost studentem zvolené učebnice statistiky, ta bude ověřována v druhém testu. Ověřovány budou jen znalosti uvedené v textech přednášek.