3.3. Mobilní
připojení
Tato varianta je charakteristická tím, že
umožňuje aby se uživatel připojoval k Internetu v zásadě odkudkoli, a hlavně se
mohl se svým počítačem během připojení pohybovat (například cestovat v autě, ve
vlaku apod.). V současné době ja takováto možnost
mobilního připojení realizována zejména prostřednictvím sítě mobilních telefonů
GSM, a má typicky charakter dočasného spojení (které vzniká až na základě
skutečné potřeby, a není trvalé). V úvahu však připadá i připojení přes
satelit.
|
Představa tří hlavních
variant připojení k Internetu |
3.4. Širokopásmove
připojení
"Širokopásmový (broadband)
Internet" je označení pro internet na bázi nových technologií umožňujících
přenos dat k uživateli (a od uživatele) řádově v desítkách Mb
za sekundu. Že se z příchodem širokopásma podstatným
způsobem změní nejen obsah internetu, ale i přístup uživatelů k němu, není
nutné zdůrazňovat.
Velký rozvoj se dá očekávat s nástupem
širokopásmového internetu v multimediální oblasti, reklamě, zábavném průmyslu.
Revoluci způsobí příchod multimedií do oblasti mobilní komerce.
3.4.1.
Technologické předpoklady
Pro širokopásmový internet připadají v
úvahu technologie DSL (Digital Subscriber Line
- digitální předplatitelská linka) nebo její obdoba ADSL (asymetrická
digitální předplatitelská linka) a UMTS (Universal
Mobile Telephone Service),
která by měla zpřístupnit informace náročné na velikost dat (např. multimedia)
uživatelům mobilních telefonů. Soustředím se na technologie využitelné
prostřednictvím osobních počítačů.
ADSL umožňuje přenosovou rychlost
desítek Mb/s na klasických telefonních vedeních.
Spuštění této technologie v sítích Českého Telecomu
se dočkáme podle předpokladů ještě letos, licence k provozování UMTS jsou
rozdány, je v zájmů operátorů služby na bázi těchto technologií spustit co
nejdříve.
V Evropě je situace trochu jiná:
většina širokopásmové komunikace probíhá na pevných linkách, protože kabeloví
poskytovatelé byli mnohem rychlejší při zavádění širokopásmových služeb než
poskytovatele DSL/ADSL. V blízké době však bude počet uživatelů širokopásma používající kabelové připojení přečíslen
uživateli DSL. Širokopásmový internet bude nacházet stále větší uplatnění v
domácnostech, pro které bude DSL provozované prostřednictvím telefonní sítě
dostupnější.
Lídry co do
počtu širokopásmového připojení v Evropě jsou Francie, Německo a Velká
Británie. Podle zprávy GartnerG2 bude mít do roku 2005 širokopásmové připojení
10% Evropských domácností. Na konci roku 2001 bylo 500 tisíc širokopásmově
připojených domácností ve Francii, 200 tisíc v Británii a milion v Německu.
Celkově má v Evropě podle společnosti eMarketer
přístup k širokopásmu 5.9 milionů domácností. Velmi
razantní nárůst se předpokládá ve skandinávských zemích.
V USA
se počet připojených domácností podle GartnerG2 pohybuje kolem 13.8 milionu
(podle eMarketer 11.4 milionu). V současné době vede
kabelové připojení, ve prospěch DSL se situace obrátí v roce 2004 nebo 2005.
V roce 2004 bude
85 milionů z celkových 143 milionů aktivních uživatelů internetu v USA
připojených prostřednictvím dial-upu,
zatímco 58 milionů uživatelů bude mít širokopásmový přístup (podle McKinsey 40 milionů). Příjmy z širokopásma
dosáhnou v USA v roce 2004 8 miliard USD (z 2.2 miliard v roce 2000), zatímco
příjmy z dial-up připojení
klesnou na 4.6 miliard (2004) z 8 miliard v roce 2000.
Globálně bude v roce 2004 bude na
světě 32 milionů předplatitelů alternativních širokopásmových technologií
(bezdrátový přístupf, sateitní
přenos, optické vlákna) oproti 7 milionům v roce 2000. Během příštích dvou let
budou kabelovým a DSL poskytovatelům širokopásmového připojení konkurovat
provozovatelé obousměrného satelitního
připojení, jako jsou DirecPC a StarBand.
Podle zprávy společnosti eMarketer jsou zákazníci připraveni zaplatit více za
připojení k internetu, pokud poskytovatel zaručí kvalitu poskytnutých služeb a
ochranu soukromí.
Pro další rozvoj
širokopásmového připojení je nutné, aby poskytovatel zajistil:
Dostupné výzkumy se shodují na tom, že klíčovým
faktorem pro další rozšíření širokopásmového internetu bude dostatečně
přitažlivý obsah. Dokud nevzniknou zajímavé služby, nebudou potencionální
zákazníci ochotni platit za vysokorychlostní připojení nebo budou přinejmenším velmi
citliví na ceny takových technologií.
Klíčový bude obsah. Z nárůstu kapacity
internetového připojení se budou pochopitelně nejvíce radovat poskytovatelé
služeb a obsahu náročného na objem datového přenosu: prakticky veškerá odvětví
mající co do činění s multimedii, - v první řadě distributoři audiovizuálních
produktů a zábavný průmysl.
Že bude o online distribuci audio/video
produktů zájem lecos naznačuje úspěch Napsteru, který například jen za listopad roku 2000
zaznamenal dvě miliardy (!) stažených souborů, než začaly spory o jeho
legálnost. S větším rozšířením širokopásmového připojení se dá předpokládat
další zvýšení zájmu o online distribuci audio souborů, technologie
vysokorychlostního internetu jsou předpokladem k rozšíření zájmu i na video
data.
Velké nahrávací společnosti si dobře
uvědomují příležitost kterou internet nabízí a uzavřeli partnerství s online
distributory. V prosinci 2001 vstoupil na trh server MusicNet
nabízející hudbu umělců zastoupených nahrávacími společnostmi BMG, EMI, Warner Music a Zomba Records, v lednu letošního
roku byl spuštěn konkurenční projekt Pressplay,
nabízející hudbu společností Sony, Universal, EMI a
několika tzv. "nezávislých" studií (RoadRunner
atd.). Obě služby nabízejí jak přímou distribuci hudby k zákazníkovi (download), tak poslech ze serveru poskytovatele (streaming). Na hodnocení úspěchu těchto projektů je brzy,
důležitým faktorem bude cenová politika. Placenou službu připravuje také
průkopník Napster.
V PriceWaterhouseCoopers věří, že online distribuce hudby
bude mít oproti klasické "fyzické" distribuční cestě významnější
podíl na trhu kolem roku 2004, kdy dosáhne obratu 1.3 miliardy USD. Fyzická
distribuce bude nadále značně převažovat s obratem 15.9 miliard USD.
Zábavný průmysl
bude hrát v poskytování obsahu pro širokopásmový internet značnou roli. Podle
aktuální publikace Parks Associates
bude v roce 2005 jen v USA (pro jiné regiony tyto informace bohužel zatím
nemáme, ale dá se předpokládat obdobný vývoj) 80 milionů přístupových bodů
kompatibilních se síťovými aplikacemi zábavného charakteru (v roce 2001 jich
bylo pouhých 9 milionů).
Obdobně International
Development Group
předpovídá na rok 2004 přes 50 milionů herních konzolí
napojených na internet.
Poměrně rozsáhlý
průzkum poptávky po službách souvisejících se širokopásmem
uskutečnila společnost BroadJump v USA. Následující
graf naznačuje o jaké služby od vysokorychlostního připojení očekávají.
Technicky zaměřeným službám dávají v současné době potencionální zákazníci
přednost před multimediálními a zábavnými službami.
Studie
naznačuje, že poskytovatelé, kteří kromě konektivity nabídnou také přidané
služby, získají nejen konkurenční výhodu, ale také zajímavý alternativní zdroj
příjmů. Nabídkou nadstandardních služeb mohou docílit jak nárůstu
předplatitelské obce, tak zvýšení zisku v poměru na jednoho zákazníka.
Rozvoj distribuce multimediálních dat se nedotkne pouze
oblasti B2C a C2C ale nemalou měrou i B2B. Mezi společnostmi zabývajících se
multimediální produkcí (hudební, filmový, zábavní průmysl, reklama) vznikne
platforma pro výměnu audiovizuálních dat, v této oblasti se dá předpokládat
značný potenciál a první projekty mířící do této oblasti se připravují.