BDI (Belief-Desire-Intention) model

Úvod

Model BDI je jedním z přístupů při popisu softwarových agentů. Jedná se o poměrně staré rešení (ze 80. let), avšak stále je považováno za velmi rozbustní a použitelné. Rozděluje agenta na 3 části:
  • Belief - jeho znalosti o okolním světě.
  • Desire - cíle, kterých chce agent dosáhnout.
  • Intention - postupy pomocí nichž agent svých cílů dosáhne.

BDI agenti se úspěšně uplatňují například při simulaci vojenských operací nebo při diagnostice telekomunikačních sítí. Na základě předchozích výzkumů a praktických aplikací agentů byl popsán výpočetní model softwarového systému, který implementuje koncept BDI agentů. Tento systém je příkladem událostně-orientovaného programu. V reakci na nějakou událost, například změnu agentova okolního prostředí nebo jeho vlastního vědomí/vědomostí, si BDI agent zvolí plán, který bude vykonán. Plán je předem určená procedura, která je závislá na určitých podmínkách. V některých příadech je na výběr více plánů a agent tak musí provést další výběr.

Jedním ze softwarových systému, který umožňuje vývoj BDI agentů je JACK Agent System. Je používán nápříklad při vojenských simulacích vzdušných operací nebo jako letová kontrola na letištích.

Funkci BDI agenta je možno znázornit na následujícím obrázku:

Agent zde zobrazený se nazývá Reactive BDI agent. To znamená, že impulsem, který spouští akci, je stav okolního prostředí (zde je to zjištění, že je 12 °C. Existuje ještě jiná třída Proactive BDI agent. Tento agent reaguje na základě zadání nějakého cíle (např.: "poraď mi co mám dělat s akciemi Microsoftu!"). Pro ilustraci obou skupin je možno využít následující obrázek:

Reactive agent analýzou světa, ve kterém se vyskytuje, zjistil , že teplota okolního prostředí je 12 °C pod optimem). Za pomoci výsledné hodnoty vyvodil cíl (desire), který je třeba dosáhnout - nákup svetru). K danému cíli existuje v jeho bázi znalostí plán (intention) nákupu svetru a proto jej také vykoná.

Příkladem BDI agentů, kteří se dnes vyskytují na internetu jsou takzvaní Pricebots. Tito agenti slouží v internetových obchodech k určování ceny výrobků. Jejich BDI model vypadá následovně:

  • Belief - ceny konkurenčních obchodů, chování nakupujících, chování konkurence apod.
  • Desire - cílem agentů je optimalizace cen.
  • Intention - maximalizace zisku.

Dalším zástupcem těchto agentů jsou tzv. Bargain Finders, kteří pomáhají nalézt uživateli výrobek za co možná nejnižší cenu. Toto hledání je prováděno v internetových obchodech. Příkladem takového agenta je například Jango.excite.com