Myrmekologie je věda zabývající se životem mravenců. Všichni mravecni patří do čeledi Formicidae(mravencovití), což jsou živočichové s dokonalou proměnnou. To znamená, že když se ukončí vývoj larvy prokouše se na svět dospělý jedninec, který se již dále nevyvíjí ani neroste.
Jedná se o nejpočetnější kastu. V podstatě se jedná o neplodné samice. Přesněji řečeno královna jejich plodnost potlačuje vylučováním určitého druhu feromonu (pokud královna zemře, může se některá dělnice stát plodnou a nahradit ji).Starají se o bezproblémový chod kolonie - mají tedy na starost, mimo jiné stavbu hnízda, shánění potravy, ochranu hnízda, péči o potomstvo či hledání nového působiště. Podle zaměření se může stavba těla lišit i v rámci této kasty (např. maker,voják..)
Pod společným názvem pohlavní kasta. Jako jediným jim rostou kříkla, která jsou důležitá při páření.
Čichové ústrojí je umístěno v tykadlech a je velmi ciltivé na velkou škálu vůní.
Není příliš dobrý. Slouží pouze k hrubé orietnaci.
Je jako u člověka na jazyku. S určitostí se ví, že mravenec určitě rozeznává sladnou chuť.
Spíše se jedná o detektor vybrací a je lokalizován na několika místech (tykadla,holeně předních nohou...).
Jsou to smysly pro nás špatně představitelné a o jejich výskytech se vedou diskuse (např. schopnost vnímat teplo).
Komunikace je u mravenců založena na dvou základních principech. Nejvíce je používána komunikace chemická (prostřednictvím feromonů).U některých mravenců je též vyvynuta schopnost komunikovat pomocí akustického signálu.
Mravenci jsou z hlediska umělé inteligence velice zajímavým objektem. Jedná se o velice jednoduchý organismus, který ve spojení s ostaními jedinci dokáží řešit složitý problém, který řádově přesahuje schopnost jednoho jedince. Dokáží to bez centrálního řízení v prostředí, které je velmi zatíženo šumy.
C. Langton objevil jednoduchý automat popisující pohyb mravence po nekonečné mřížce, jejíž buňky mohou být dvojího typu (bílé a červené). Mravenec se posouvá po mřížce podle následujícího pravidla:
V praxi nemá cenu uvažovat pouze jediného mravence ale celou kolonii.
Patří mezi typycké simulátory mravenčích kolonií a vytvořil jej Alexis Drogoul.
Celá idea je založena na modelování mravenčích kolonií prostřednictvím reaktivních agentů. Reaktivní agent je agent
umožňující:
SWARM je multiagentová softwarová platforma pro simulaci komplexních adaptivních systémů v diskrétním čase vycházející z přístupu zdola-nahoru.
Mého mravence jsem se pokusil naučit následující věc. Nalézt minimální vzdálenost mezi potravou a mraveništěm.
Mravenec objeví zdroj potravy a celý radostný jde tuto informaci oznámit do mraveniště. Cestu zpět označí pomocí
feromonové značky. Ostatní mravenci, které jsou v dosahu ji najdou a vyrazí v opačném směru (tj. od mravenště a
dělají cestu k potravě. Tak vznikne "dálnice" mezi mraveništěm a potravou.