Zadání pro studijní obor: Informační systémy
Název: Srovnání možností statických analyzátorů zdrojového kódu
Motivace: V současné době existuje několik nástrojů pro statickou analýzu zdrojového kódu v Javě. Tyto nástroje jsou většinou široce konfigurovatelné a existují i jako pluginy do používaných vývojových prostředí. Dále se mohou odlišovat možnostmi spuštění, rozsahem jejich API, frekvencí aktualizací atp.
Cílem práce je připravit podmínky multikriteriálního hodnocení a pomocí něj porovnat alespoň tři z dostupných nástrojů. Kriterium pro výběr nástrojů, jenž postoupí srovnávání, je jejich aktuálnost, dále musí být v kategorii freeware nebo public domain softwaru a pak též možnost spuštění jako samostatný program či task v Ant/Maven. Závěrem práce bude doporučení, jaký z těchto nástrojů je vhodné použít zejména ve výuce v bakalářském stupni studia.Zadání:
Cílový operační systém: není podstatný, zdrojové kódy v testovací množině budou napsány v Javě
Jazyk a technologie: Java
Charakter práce: Experimentální. Práci je možné zpracovávat na domácím PC.
Vhodné pro: Student, který je schopen experimentální práce.
Bakalář: Matěj Rajtr
Zadání pro studijní obor: Informatika
Název: Analýzy automaticky vyhodnocovaných studentských projektů
Motivace: V předmětech KIV/PPA1, KIV/OOP, KIV/OKS a dalších odevzdávají studenti na Portál řadu semestrálních projektů. Tyto projekty jsou automaticky validovány. Tento postup probíhá již řadu let a tak jsou k dispozici cenné údaje, které mohou pomoci při zvyšování kvality výuky těchto předmětů v příštích letech.
Cílem práce je provést analýzu dat, která jsou na validátoru uložena a a po dohodě s vedoucím práce vytvořit nástroj, pro snadné získání zajímavých dat a jejich přehledného zpracování nejlépe formou agregovaných grafů. Speciální pozornost bude kladena na vyhodnocování úloh týkajících se UML diagramu. V roce 2015 byl totiž v rámci jiného studentského projektu vytvořen rozsáhlý systém, který umožňuje velmi detailní testování odevzdaných UML diagramů. Pomocí těchto testů lze získat časovou řadu chyb jednotlivých úloh.Zadání:
Cílový operační systém: není podstatný, zdrojové kódy budou napsány v Javě
Jazyk a technologie: Java
Charakter práce: Analytická a vývojová. Práci je možné zpracovávat na domácím PC.
Vhodné pro: Studentku, která je schopna vytvořit použitelnou uživatelsky přívětivou aplikaci. Vyžaduje se pečlivost.
Bakalářka: Jitka Fürbacherová
Zadání pro studijní obor: Informatika
Název: Rozšíření funkčnosti validačního serveru a jeho testování
Motivace: Validační server, který je již více než 8 let intenzivně používán pro automatizované vyhodnocování studentských projektů, prošel poměrně značným vývojem. Na jeho vývoji se podílelo minimálně 6 programátorek a programátorů. Postupem času vznikaly další a další požadavky na jeho funkčnost a to zejména na rozšíření funkčnosti tzv. vlastních akcí, což jsou de facto plug-in moduly validátoru. Mimo těchto rozšíření a vylepšení samotný validátor již dvakrát migroval na výkonnější server a několikrát na jinou (vyšší) verzi Javy.
V současné době jsou validátorem standardně vyhodnocovány studentské projekty ze 6 předmětů vyučovaných na FAV a FEL. Cíle práce jsou dva:Zadání:
Cílový operační systém: Linux
Jazyk a technologie: Java, XML
Charakter práce: Vývojářský. Pro práci je nutný přístup na školní servery.
Vhodné pro: Studentku, se zvýšeným smyslem pro detail a pečlivost.
Bakalářka: Anežka Jáchymová
Zadání pro studijní obor: Informatika
Název: Využití softwarových nástrojů pro přípravu testů grafického uživatelského rozhraní
Motivace: V současné době existuje množství SW nástrojů pro testování GUI aplikace. Toto široké spektrum nástrojů je dáno mj. tím, že aplikace jsou vytvářeny různými technologiemi, případně frameworky (např. Java aplikace může mít GUI pomocí Swing nebo pomocí JavaFX, naprosto klíčové jsou dnes webové aplikace, kde na pozadí GUI je HTML). Pomocí zmíněných nástrojů se mimo jiné vytvářejí tzv. monkey testy, což jsou pseudonáhodné testy zejména grafického uživatelského rozhraní.
Cílem práce je provést kvalifikovaný průzkum těchto nástrojů a vybrat jeden z nich. Kriteria výběru budou též, zda je nástroj typu freeware nebo open-source a vhodnost nástroje pro účely předmětu KIV/OKS. Ve zvoleném nástroji pak budou připraveny sady ukázkových testů svojí filosofií zapadající do předmětu KIV/OKS (tedy nebudou to testy převzaté z manuálů zvoleného nástroje). Zajímavou a užitečnou možností bude též průzkum, případně využití tzv. semi-smart nebo smart testů, což jsou monkey testy s částečným nebo úplným vyhodnocením a jejich využití v různých fázích celkového testování SW. Tato možnost by měla být jedním z dalších kriterií výběru nástroje.Zadání:
Cílový operační systém: není podstatný, zvolený nástroj musí umožňovat minimálně testy GUI v Javě a HTML
Jazyk a technologie: Java, HTML a další
Charakter práce: Experimentální. Práci je možné zpracovávat na domácím PC.
Vhodné pro: Student, který je schopen experimentální práce.
Bakalář: Jaroslav Klaus
Zadání pro studijní obor: Informatika
Název: Sada ukázkových testovacích příkladů pro framework JUnit
Motivace: Framework JUnit je sice průběžně vyvíjen, ale uživatelská dokumentace, respektive manuály pro jeho použití nejsou v optimálním stavu. Například téměř zcela chybí návody pro začínající uživatele.
Cílem práce je získat co nejvíce informací o tom, jak by měl vypadat oficiální manuál k JUnit (formáty, vyznačování, nástroje, ...). S využitím těchto znalostí a mnoha různých zdrojů (zejména však přednášek z KIV/OKS) vytvořit manuál v jednotném stylu (teorie, praktické příklady, vzájemná provázanost, ...). Součástí práce bude i oslovení vývojového týmu JUnit s nabídkou pomoci s dokumentací/tutoriály. Ideální cíl práce by byl, pokud by se manuál stal částí oficiální distribuce JUnit.Zadání:
Cílový operační systém: není podstatný, zdrojové kódy v testovací množině budou napsány v Javě
Jazyk a technologie: Java
Charakter práce: Výuková a dokumentační. Práci je možné zpracovávat na domácím PC.
Vhodné pro: Student, který je schopen vidět širší souvislosti, umí vysvětlit problémy, ovládá perfektně anglický jazyk.
Bakalářka: Tereza Senjuková
Poslední změna: 15. 10. 2015
Pavel
Herout