KVU / UF3D
3D fotografie a alternativní techniky ve fotografii

HDR fotografie

Příklad

Bodové měření nejtmavšího místa scény ukazuje čas 2 s.
Bodové měření nejsvětlejšího místa scény ukazuje čas 1/1000 s. Jasový rozsah scény je 11 EV, tj. expoziční bracketing má smysl.

Plošné měření ukazuje čas 1/30 s.
To znamená, že na nejtmavší místo potřebujeme korekci +5 EV, na nejsvětlejší místo korekci -6 EV.

Pokud použijeme krok 2 EV, byla by expoziční sekvence
-6 EV, -4 EV, -2 EV, 0 EV, +2 EV, +4 EV, +6 EV,
tj. 7 snímků.

Pokud budeme snímači věřit "bezšumové" snímání rozsahu 4 EV (tj. o něco méně než rozsah od černé do bílé), potom bychom pro bracketing potřebovali jen 7 EV navíc.
Sekvence -4 EV, -2 EV, 0 EV, +2 EV, +4 EV by tedy mohla stačit.
Výsledek bude více zašuměný, ale s menším rizikem pohybu ve scéně a snazším postprocessingem.

Fotoaparátu samozřejmě můžeme věřit ještě víc a pořídit sekvenci jen
-2 EV, 0 EV, +2 EV
se všemi zřejmými důsledky: ještě větší šum, ještě menší problémy s pohybem.
Ale pozor! Při snímání s korekcí expozice 0 EV zvládne fotoaparát s dynamickým rozsahem 10 EV obvykle zaznemanat bílou +3 EV a stíny -7 EV, čili 0 EV není uprostřed rozsahu!
V případě expozice s korekcí +2 EV jsme nejspíš schopni zaznamenat i bílou s jasem +2 +3 = +5 EV, čili jsme na hranici možností. Pokud chceme mít jistotu záznamu nejsvětlejších míst, raději sekvenci upravíme na
-2 EV, 0 EV, +2 EV, +4 EV

Ruční slučování expozic

Tvorba HDR obrázku a konverze do LDR

Zpět na hlavní stránku.