front_left
center
front_right
Untitled Document

Vícekanálové mikrofony

Dirk Brauner ASM 5



Stejně jako alternativou pro stereofonní mikrofon mohou být dva mikrofony samostatné, sestava mikrofonů pěti dohromady tvoří sadu pro vícekanálové snímání. Tu svoji nabízí německý výrobce Dirk Brauner pod označením ASM 5. Hlavní součástí je ale opět poslechová / záznamová matrice. 19" box o výšce 6 U nese společně s řadou známých procesorů SPL označení Atmos 5.1. Ovládání pro pět samostatných kanálů zahrnuje čelní, prostorovou i LCR panoramu, včetně ovládání úrovně divergence. Do stereofonní podoby je možné převést levý a pravý kanál, stejně jako levý a pravý prostorový. A do třetice - procesor obstarává dálkové ovládání směrové charakteristiky připojeného mikrofonu, a to v rozsahu od "koule" až po "osmičku".

Soundfield 5.1



Jedním z britských výrobců mikrofonů pro vícekanálové snímání jsou Soundfield. Třešničkou mezi těmi stereofonními je jejich surroundový systém s procesorem SP 451.


Vychází z pětice snímaných kanálů: levý (pozice -45 stupňů), střední (0 stupňů), pravý (+45 stupňů), levý prostorový (-135 stupňů) a pravý prostorový (+135 stupňů). Netradiční možnosti přináší postup záznamu původního signálu a následná úprava procesorem až během vlastního mixu. Tím lze nejen získat požadovaný signál (mono, stereo, 5.1) bez vedlejších vlivů jako např. fázový posuv, ale i virtuálně měnit "původní" pozici mikrofonu ve studiu nebo místě natáčení.

Neumann RSM 191 A-S



A do třetice pohled na jeden z mikrofonů Neumann. Je "pouze" stereofonní, ale zato uznávaný standard pro filmovou a televizní tvorbu. Je pochopitelně kondenzátorový a nese označení Neumann RSM 191 A-S. Samotné tělo mikrofonu sestává ze dvou nezávislých kapslí, směrových charakteristik "osmičky" a "hyperkardiody". Tak je získáván MS signál, který po dvou klasických symetrických linkách vede do matrice. Ta dává na výstup signál přepínatelně opět ve formátu MS nebo již jako levý a pravý kanál (systém XY). Matrice rovněž umožňuje měnit šířku (úhel) záběru a to skokově v rozsahu 60 - 75 - 90 - 125 - 150 - 170 stupňů. Princip je opět jednoduchý - zesílení krajového signálu (S) oproti středovému (M).
Pro redukci hluku je součástí pevně nastavený filtr na kmitočtech 40, 80 a 200 Hz. Jako kondenzátorový mikrofon je RSM napájen phantomovým napájením 48 V, ale nechybí ani možnost použití 9V baterie. Ta se vkládá nikoliv do těla mikrofonu, ale matrice a vydrží zhruba 8 hodin provozu. Neumann RSM lze ovšem spolehlivě využít při studiovém natáčení - zejména sborového zpěvu, perkusí nebo na bicí (overheady). Sadu příslušenství tvoří kufr, držák, kryt z molitanu (windscreen) a samotná matrice / napaječ.

rear_left
rear_right