front_left
center
front_right
Untitled Document

70´ léta a starší

Další možnosti přinesl nový formát o dvojnásobné šířce filmového pásu (35 - 70 mm). Jeho fyzické rozměry umožnily vměstnat audio kanálů celkem šest. Efektový kanál, umístěný v hledišti, byl opět jeden, pětice základních reproduktorů zase skryta za promítacím plátnem. Kanály byly označeny jako levý, levý střední, střední, pravý střední a pravý. I tento systém se však příliš neujal, zejména pro svoji finanční náročnost. Brzy začal skomírat až zanikl zcela.
Kinosály však nebyly jediný prostor, kde kvalitní ozvučení hrálo svoji roli. Mezi všechny revoluce šedesátých let tak patří i úspěšný nástup stereofonie. A bylo to brzy po roce 1970, kdy dva audio kanály pro domácí poslech začaly některým připadat málo.
Právě kvadrofonie je považována za první domácí surround. Systém se od počátku vyznačoval velkým počtem problémů, od ekonomických po technické. Tehdejší nosič - vinylová deska nedokázal obsáhnout informace čtyř kanálů při zachování frekvenčního rozsahu a dostatečné dynamiky. Navíc nejednota firem přinesla současně tři různé technické systémy, až se (na rozdíl třeba od videa VHS) neujal žádný.
Konec sedmdesátých let znamenal příchod prvních digitálních komponentů. Ty se z laboratoří začaly nejprve stěhovat do profesionálních studií, aby pokračovaly směrem i do našich domovů. Firma Dolby v té době uvedla systém Dolby Stereo, který přes svůj název přinesl čtyřkanálové ozvučení.
schema
Schéma zařízení pro záznam čtyř kanálů v systému Dolby Stereo
paska
Na filmový pás je možno umístit tři zvukové stopy. Podle vybavení kinosálu se tak dočkáte stereozvuku nebo prostorového zvuku v jednom z moderních formátů

Filmový pás 35 mm s optickým záznamem zvuku však nedisponoval prostorem pro nově přidané stopy a proto přišla ke slovu matrice. Čtyři kanály finálního mixu se tak zakódují do dvou - distribučních a opačná matrice při projekci generuje původní čtyři kanály.
A jsou tu další "vymoženosti". Samostatný kanál efektů hlubokých frekvencí - LFE byl prvně součástí příběhu Hvězdné války v roce 1977. Dodnes není přímo specifikován jednotný postup, zdali LFE kanál vytvářet filtrací z ostatních kanálů, nebo jej zvlášť vytvářet během mixu. Nesrovnatelně větší možnosti a dokonalý výsledek však dává systém samostatné přípravy, jako u ostatních kanálů. To je také specifikace mezi kanálem LFE a klasickým subwooferem
rear_left
rear_right