front_left
center
front_right
Untitled Document

50´ léta a starší

 

„Na počátku bylo mono“

Zatímco stereofonní reprodukce vytváří před posluchačem relativně úzké pole, prostorové ozvučení přináší možnost umístit zvukový objekt kdekoliv okolo. Do současné doby vzniklo zhruba na desítku různých formátů, které lze rozdělit podle dvou základních kritérií.

  1. počet reproduktorů (audio kanálů), jejich obsah a pozice
  2. formát výsledného mixu, druh zakódování a datové médium

Vůbec prvním prostorovým systémem je "dvoukanálové" stereo. Pro samotný původ slova stereofonie musíme do staré řečtiny. Výraz zde překvapivě zahrnuje význam věrnosti reprodukce a přesnosti zvukového obrazu. Nehovoří se ale o návaznosti na počet kanálů nebo zdrojů zvuku, i když mu již dlouhou dobu je právě tento význam přiřazen.
Pro začátek pojďme nazpět do historie, konkrétně na konec století páry. Ač se to může zdát neuvěřitelné, první stereofonní mikrofonní snímání proběhlo již v roce 1881. Bylo to na výstavě v Paříži, kde Clement Ader předváděl možnosti vylepšení tehdejšího telefonního systému. Spojení dvou mikrofonů tehdy ale nikoho nezaujalo.
Další vývoj a pokusy stereofonie pokračovaly od začátku 30. let minulého století, a to na obou stranách Atlantiku současně. V amerických laboratořích firmy Bell vedl výzkum Harvey Fletcher, zatímco v britském království zkoumal možnosti mikrofonních technik Alan Blumlein. Do historie a encyklopedií se nakonec dostali oba dva, podobně jako otec animovaného filmu Walt Disney. Ten pro svůj od roku 1938 připravovaný projekt Fantasia sám nechal vyvinout pětikanálový systém ozvučení. Všechny stopy byly zaznamenány na filmovém pásu současně, což samo o sobě pouhých deset let od uvedení zvukového filmu znamenalo technický zázrak. A již tehdejší pětice audiokanálů se výrazně podobá rozmístění současnému - tedy tři reproduktory vpředu, dva vzadu. Systém byl však natolik technicky náročný, že se v předvečer vstupu USA do II. světové války ještě nemohl stát standardem.
V padesátých letech už byla situace jiná. Filmový průmysl a jeho technologie musely reagovat na silného konkurenta - televizní vysílání. Jeden z úspěšnějších pokusů o udržení návštěvnosti kin přinesl širokoúhlý formát Cinemascope. Jeho trojici čelních reprosoustav doplňoval jeden efektový kanál.

 

rear_left
rear_right