Class Obdelnik

java.lang.Object
  extended by Obdelnik

public class Obdelnik
extends java.lang.Object

Instance třídy Obdélník představují obdélníky určené pro práci na virtuálním plátně při prvním seznámení s třídami a objekty a definované svojí pozicí, rozměrem a barvou. Pozicí instance se přitom rozumí pozice jejího levého horního rohu.

Version:
1.09.2629 — 2011-01-03
Author:
Rudolf PECINOVSKÝ

Field Summary
static Barva IMPLICITNI_BARVA
          Počáteční barva nakreslené instance v případě, kdy uživatel žádnou požadovanou barvu nezadá - pro obdélník Barva.ČERVENÁ.
static int MAX_KROK
          Maximální povolená velikost kroku.
protected  int sirka
          Šířka v bodech.
protected  int vyska
          Výška v bodech.
 
Constructor Summary
Obdelnik()
          Připraví novou instanci s implicitním umístěním, rozměry a barvou.
Obdelnik(int x, int y, int sirka, int vyska)
          Připraví novou instanci se zadanou pozicí a rozměry a implicitní barvou.
Obdelnik(int x, int y, int sirka, int vyska, Barva barva)
          Připraví novou instanci se zadanou pozicí, rozměry a barvou.
 
Method Summary
 Barva getBarva()
          Vrátí aktuální barvu instance.
static int getKrok()
          Vrátí velikost implicitního kroku, o který se instance přesune při volaní bezparametrickych metod přesunu.
 java.lang.String getNazev()
          Vrátí název instance, tj. název její třídy následovaný pořadím vytvoření instance v rámci instancí této třídy.
 int getSirka()
          Vrátí šířku instance v bodech.
 int getVyska()
          Vrátí výšku instance v bodech.
 int getX()
          Vrátí x-ovou (vodorovnou) souřadnici pozice instance, tj. vodorovnou souřadnici jejího levého horního rohu.
 int getY()
          Vrátí y-ovou (svislou) souřadnici pozice instance, tj. svislou souřadnici jejího levého horního rohu.
 void nakresli()
          Vykreslí obraz své instance na plátno.
 void posunDolu()
          Přesune instanci o implicitní počet bodů dolů.
 void posunDolu(int vzdalenost)
          Přesune instanci o zadaný počet bodů dolů, při záporné hodnotě parametru nahoru.
 void posunVlevo()
          Přesune instanci o implicitní počet bodů vlevo.
 void posunVpravo()
          Přesune instanci o implicitní počet bodů vpravo.
 void posunVpravo(int vzdalenost)
          Přesune instanci o zadaný počet bodů vpravo, při záporné hodnotě parametru vlevo.
 void posunVzhuru()
          Přesune instanci o implicitní počet bodů nahoru.
 void setBarva(Barva nova)
          Nastaví novou barvu instance.
static void setKrok(int velikost)
          Nastaví velikost implicitního kroku, o který se instance přesune při volaní bezparametrickych metod přesunu.
 void setPozice(int x, int y)
          Nastaví novou pozici instance.
 void setRozmer(int rozmer)
          Nastaví nový "čtvercový" rozměr instance - na zadaný rozměr se nastaví výška i šířka.
 void setRozmer(int sirka, int vyska)
          Nastaví nové rozměry instance.
 void smaz()
          Smaže obraz své instance z plátna (nakreslí ji barvou pozadí plátna).
 java.lang.String toString()
          Vrátí podpis instance, tj. její řetězcovou reprezentaci.
 
Methods inherited from class
clone, equals, finalize, getClass, hashCode, notify, notifyAll, wait, wait, wait
 

Field Detail

IMPLICITNI_BARVA

public static final Barva IMPLICITNI_BARVA
Počáteční barva nakreslené instance v případě, kdy uživatel žádnou požadovanou barvu nezadá - pro obdélník Barva.ČERVENÁ.


MAX_KROK

public static final int MAX_KROK
Maximální povolená velikost kroku.

See Also:
Constant Field Values

sirka

protected int sirka
Šířka v bodech.


vyska

protected int vyska
Výška v bodech.

Constructor Detail

Obdelnik

public Obdelnik()
Připraví novou instanci s implicitním umístěním, rozměry a barvou. Instance bude umístěna v levém horním rohu plátna a bude mít implicitní barvu, výšku rovnu kroku a šířku dvojnásobku kroku (tj. implicitně 50x100 bodů).


Obdelnik

public Obdelnik(int x,
                int y,
                int sirka,
                int vyska)
Připraví novou instanci se zadanou pozicí a rozměry a implicitní barvou.

Parameters:
x - Vodorovná (x-ová) souřadnice instance, x=0 má levý okraj plátna, souřadnice roste doprava
y - Svislá (y-ová) souřadnice instance, y=0 má horní okraj plátna, souřadnice roste dolů
šířka - Šířka vytvářené instance, šířka > 0
výška - Výška vytvářené instance, výška > 0

Obdelnik

public Obdelnik(int x,
                int y,
                int sirka,
                int vyska,
                Barva barva)
Připraví novou instanci se zadanou pozicí, rozměry a barvou.

Parameters:
x - Vodorovná (x-ová) souřadnice instance, x=0 má levý okraj plátna, souřadnice roste doprava
y - Svislá (y-ová) souřadnice instance, y=0 má horní okraj plátna, souřadnice roste dolů
šířka - Šířka vytvářené instance, šířka > 0
výška - Výška vytvářené instance, výška > 0
barva - Barva vytvářené instance
Method Detail

getBarva

public Barva getBarva()
Vrátí aktuální barvu instance.

Returns:
Instance třídy Barva definující aktuálně nastavenou barvu

getKrok

public static int getKrok()
Vrátí velikost implicitního kroku, o který se instance přesune při volaní bezparametrickych metod přesunu.

Returns:
Velikost implicitního kroku v bodech

getNazev

public java.lang.String getNazev()
Vrátí název instance, tj. název její třídy následovaný pořadím vytvoření instance v rámci instancí této třídy.

Returns:
Řetězec s názvem instance

getSirka

public int getSirka()
Vrátí šířku instance v bodech.

Returns:
Aktuální šířka instance v bodech

getVyska

public int getVyska()
Vrátí výšku instance v bodech.

Returns:
Aktuální výška instance v bodech

getX

public int getX()
Vrátí x-ovou (vodorovnou) souřadnici pozice instance, tj. vodorovnou souřadnici jejího levého horního rohu.

Returns:
Aktuální vodorovná (x-ová) souřadnice instance, x=0 má levý okraj plátna, souřadnice roste doprava

getY

public int getY()
Vrátí y-ovou (svislou) souřadnici pozice instance, tj. svislou souřadnici jejího levého horního rohu.

Returns:
Aktuální svislá (y-ová) souřadnice instance, y=0 má horní okraj plátna, souřadnice roste dolů

nakresli

public void nakresli()
Vykreslí obraz své instance na plátno.


posunDolu

public void posunDolu()
Přesune instanci o implicitní počet bodů dolů. Tento počet lze zjistit zavoláním statické metody getKrok() a nastavit zavoláním statické metody setKrok(int).


posunDolu

public void posunDolu(int vzdalenost)
Přesune instanci o zadaný počet bodů dolů, při záporné hodnotě parametru nahoru.

Parameters:
vzdálenost - Počet bodů, o které se instance přesune

posunVlevo

public void posunVlevo()
Přesune instanci o implicitní počet bodů vlevo. Tento počet lze zjistit zavoláním statické metody getKrok() a nastavit zavoláním statické metody setKrok(int).


posunVpravo

public void posunVpravo()
Přesune instanci o implicitní počet bodů vpravo. Tento počet lze zjistit zavoláním statické metody getKrok() a nastavit zavoláním statické metody setKrok(int).


posunVpravo

public void posunVpravo(int vzdalenost)
Přesune instanci o zadaný počet bodů vpravo, při záporné hodnotě parametru vlevo.

Parameters:
vzdálenost - Vzdálenost, o kterou se instance přesune

posunVzhuru

public void posunVzhuru()
Přesune instanci o implicitní počet bodů nahoru. Tento počet lze zjistit zavoláním statické metody getKrok() a nastavit zavoláním statické metody setKrok(int).


setBarva

public void setBarva(Barva nova)
Nastaví novou barvu instance.

Parameters:
nová - Požadovaná nová barva

setKrok

public static void setKrok(int velikost)
Nastaví velikost implicitního kroku, o který se instance přesune při volaní bezparametrickych metod přesunu.

Parameters:
velikost - Velikost implicitního kroku v bodech;
musí platit: 0 <= velikost <= MAX_KROK

setPozice

public void setPozice(int x,
                      int y)
Nastaví novou pozici instance. Pozice instance jsou přitom definovány jako pozice jeho levého horního rohu.

Parameters:
x - Nově nastavovaná vodorovná (x-ová) souřadnice instance, x=0 má levý okraj plátna, souřadnice roste doprava
y - Nově nastavovaná svislá (y-ová) souřadnice instance, y=0 má horní okraj plátna, souřadnice roste dolů

setRozmer

public void setRozmer(int rozmer)
Nastaví nový "čtvercový" rozměr instance - na zadaný rozměr se nastaví výška i šířka. Nastavované rozměry musí být nezáporné, místo nulového rozměru se nastaví rozměr rovný jedné.

Parameters:
rozměr - Nově nastavovaný rozměr v obou směrech; rozměr>0

setRozmer

public void setRozmer(int sirka,
                      int vyska)
Nastaví nové rozměry instance. Nastavované rozměry musí být nezáporné, místo nulového rozměru se nastaví rozměr rovný jedné.

Parameters:
šířka - Nově nastavovaná šířka; šířka >= 0
výška - Nově nastavovaná výška; výška >= 0

smaz

public void smaz()
Smaže obraz své instance z plátna (nakreslí ji barvou pozadí plátna).


toString

public java.lang.String toString()
Vrátí podpis instance, tj. její řetězcovou reprezentaci. Používá se především při ladění.

Overrides:
toString in class java.lang.Object
Returns:
Název instance následovaný jejími souřadnicemi, rozměry a barvou