Class Platno

java.lang.Object
  extended by Platno

public final class Platno
extends java.lang.Object

Instnace třídy Plátno (jedináček) slouží jako virtuální plátno, na něž mohou být kresleny jednotlivé obrazce.

Třída neposkytuje veřejný konstruktor, protože chce, aby její instance byla jedináček, tj. aby se všechno kreslilo na jedno a to samé plátno. Jediným způsobem, jak získat odkaz na instanci třídy Plátno, je volaní statické metody getPlátno().

.

Aby bylo možno na plátno obyčejné kreslit a nebylo nutno kreslené objekty přihlašovat, odmazané časti obrazců se automaticky neobnovují. Je-li proto při smazání některého obrazce odmazána část jiného obrazce, je třeba příslušný obrazec explicitně překreslit.

Version:
1.09.2629 — 2011-01-03
Author:
Rudolf PECINOVSKÝ

Field Summary
(package private)  java.awt.Point pozicePlatna
          Pozice plátna na obrazovace - při používání více obrazovek je občas třeba ji po zviditelnění obnovit.
 
Method Summary
 Barva getBarvaPozadi()
          Vrátí aktuální barvu pozadí.
static Platno getPlatno()
          Jediná metoda umožnující získat odkaz na instanci plátna.
 int getSirka()
          Vrátí šířku plátna.
 int getVyska()
          Vrátí výšku plátna.
 boolean isViditelne()
          Poskytuje informaci o aktuální viditelnosti okna.
 void kresliCaru(int x1, int y1, int x2, int y2, Barva barva)
          Aktuální barvou popředí nakresli na plátno úsečku se zadanými krajními body a barvou.
 void kresliString(java.lang.String text, int x, int y, Barva barva)
          Vypíše na plátno text aktuálním písmem a aktuální barvou popředí.
 void setBarvaPopredi(Barva barva)
          Nastaví pro plátno barvu popředí.
 void setBarvaPozadi(Barva barva)
          Nastaví pro plátno barvu pozadí.
 void setRozmer(int sirka, int vyska)
          Nastaví nový rozměr plátna zadáním jeho výsky a šířky.
 void setViditelne(boolean viditelne)
          Nastaví viditelnost plátna.
 void smaz()
          Smaže plátno, přesněji smaže všechny obrazce na plátně.
 void smaz(java.awt.Shape obrazec)
          Smaže zadaný obrazec na plátně; obrazec vsak stalé existuje, jenom není vidět.
static void smazPlatno()
          Smaže plátno, přesněji smaže všechny obrazce na plátně.
 java.lang.String toString()
          Vrátí string reprezentující danou instanci (podpis instance).
 void zapln(java.awt.Shape obrazec)
          Nakreslí zadaný obrazec a vybarví jej barvou popředí plátna.
 
Methods inherited from class
clone, equals, finalize, getClass, hashCode, notify, notifyAll, wait, wait, wait
 

Field Detail

pozicePlatna

java.awt.Point pozicePlatna
Pozice plátna na obrazovace - při používání více obrazovek je občas třeba ji po zviditelnění obnovit.

Method Detail

getBarvaPozadi

public Barva getBarvaPozadi()
Vrátí aktuální barvu pozadí.

Returns:
Nastavena barva pozadí

getPlatno

public static Platno getPlatno()
Jediná metoda umožnující získat odkaz na instanci plátna. Protože je však tato instance definována jako jedináček Vrací metoda pokaždé odkaz na stejnou instanci.

Returns:
Odkaz na instanci třídy Plátno.

getSirka

public int getSirka()
Vrátí šířku plátna.

Returns:
Aktuální šířka plátna v bodech

getVyska

public int getVyska()
Vrátí výšku plátna.

Returns:
Aktuální výška plátna v bodech

isViditelne

public boolean isViditelne()
Poskytuje informaci o aktuální viditelnosti okna. Nicméně i viditelná okna mohou být zakryta jinými okny.

Returns:
Je-li okno viditelné, vrací true, jinak vrací false

kresliCaru

public void kresliCaru(int x1,
                       int y1,
                       int x2,
                       int y2,
                       Barva barva)
Aktuální barvou popředí nakresli na plátno úsečku se zadanými krajními body a barvou.

Parameters:
x1 - x-ová souřadnice počátku
y1 - y-ová souřadnice počátku
x2 - x-ová souřadnice konce
y2 - x-ová souřadnice konce
barva - Barva úsečky

kresliString

public void kresliString(java.lang.String text,
                         int x,
                         int y,
                         Barva barva)
Vypíše na plátno text aktuálním písmem a aktuální barvou popředí.

Parameters:
text - Zobrazovaný text
x - x-ová souřadnice textu
y - y-ová souřadnice textu
barva - Barva, kterou se zadaný text vypíše

setBarvaPopredi

public void setBarvaPopredi(Barva barva)
Nastaví pro plátno barvu popředí.

Parameters:
barva - Nastavovaná barva popředí

setBarvaPozadi

public void setBarvaPozadi(Barva barva)
Nastaví pro plátno barvu pozadí.

Parameters:
barva - Nastavovaná barva pozadí

setRozmer

public void setRozmer(int sirka,
                      int vyska)
Nastaví nový rozměr plátna zadáním jeho výsky a šířky.

Parameters:
šířka - Nova šířka plátna v bodech
výška - Nová výška plátna v bodech

setViditelne

public void setViditelne(boolean viditelne)
Nastaví viditelnost plátna.

Parameters:
viditelné - true má-li být plátno viditelné, false má-li naopak přestat být viditelné

smaz

public void smaz()
Smaže plátno, přesněji smaže všechny obrazce na plátně.


smaz

public void smaz(java.awt.Shape obrazec)
Smaže zadaný obrazec na plátně; obrazec vsak stalé existuje, jenom není vidět. Smaže se totiž tak, že se nakreslí barvou pozadí.

Parameters:
obrazec - Obrazec, který má byt smazán

smazPlatno

public static void smazPlatno()
Smaže plátno, přesněji smaže všechny obrazce na plátně. Tato metoda by měla býr definována jako metoda instance, avšak protože je instance jedináček, byla metoda pro snazší dostupnost definovaná jako metoda třídy, aby nebylo potřeba před žádostí o smazání plátna vytvářet jeho instanci.


toString

public java.lang.String toString()
Vrátí string reprezentující danou instanci (podpis instance). Používá se především při ladění.

Overrides:
toString in class java.lang.Object
Returns:
Řetězcová reprezentace dané instance.

zapln

public void zapln(java.awt.Shape obrazec)
Nakreslí zadaný obrazec a vybarví jej barvou popředí plátna.

Parameters:
obrazec - Kreslený obrazec