Pokud jste se tou myšlenkou již zabývali, není vám líto těch mnohdy velmi kvalitních prací, které poslouží "jen" k získání zápočtu a pak jsou vymazány z disků, dány do sběru nebo zastrčeny do šuplíku?
Na katedře informatiky a výpočetní techniky proto padlo rozhodnutí, že se pokusíme vytvořit takové podmínky, aby se alespoň část těchto prací dala dále využít. Protože se nám tento záměr začíná dařit, rádi bychom se s vámi podělili o získané zkušenosti.
Hned z počátku je nutné říci, že se nám v žádném případě nedaří uplatnit zdaleka všechny práce. Ovšem i to málo (v některých předmětech však až zhruba jedna třetina) dále využívaných prací je velmi pozitivní jev a to z několika důvodů:
Samozřejmě, že tato činnost má i své nevýhody, a těmi jsou:
Na ukázku bych zde rád uvedl tři konkrétní příklady z mnoha existujících.
KIV navázala velmi úspěšnou spolupráci s 21. základní školou v Plzni - samozřejmě oboustranně na zcela neziskové bázi. Pro tuto školu byly dotaženy do konce projekty Tisk vysvědčení a Správa knihovní databáze - oba v rámci předmětu Programování v jazyce C (KIV/PC). Jakkoliv se oba projekty mohou zdát triviální (což ve skutečnosti nejsou), je faktem, že se oba na 21. ZŠ používají v praxi a jsou hodnoceny lépe než dříve používané (spíše nepoužitelné) komerční produkty.
V současné době probíhá opět ve spolupráci s 21. ZŠ projekt Generátor testů v rámci předmětu Principy softwarového inženýrství (KIV/PSWI). Jedná se o oboustranně výhodnou záležitost. V tomto předmětu se totiž mají studenti naučit, jak spolupracovat se zákazníkem z praxe. Zaměstnanci 21. ZŠ zde neslouží jako modelový, ale jako skutečný (a trpělivý) zákazník, což má pro studenty obrovský význam v tom, že získají zkušenosti skutečně z reálného života a mohou konfrontovat teoretické postupy s realitou.
Posledním příkladem je projekt Studentské bulletiny. Součástí předmětu Příprava textů počítačem (KIV/DTP1) je sepsání a kvalitní sazba nemalého množství textu. Nejméně polovina prací je ovšem natolik kvalitních i co se týče obsahu, že již v roce 1996 byly z těchto prací připraveny čtyři bulletiny - Linux '96, Novell, UNIX, Emacs. V roce 1997 to již bylo šest bulletinů - Linux '97, POV-Ray, Instrukce 486, Jednotky TP, Photoshop a Java. Posledně zmíněný bulletin je natolik kvalitní, že se podařilo na jeho vydání získat finanční příspěvek od firmy Borland. Všechny tyto bulletiny byly péčí katedry ve školní rozmnožovně namnoženy a za cenu výrobních nákladů jsou poskytovány studentům, případně při velkém zájmu jsou ještě dotiskovány. Můžete si je prohlédnout ve vitríně před vstupem na KIV nebo získat podrobnější informace na http://www-kiv.zcu.cz/~herout/sborniky/
Co dodat závěrem? Snad přání, aby i všechny další katedry, které nepochybně podporují podobné činnosti, o nich daly vědět, protože dle mého názoru se i takto vytváří pozitivní obraz veřejnosti o univerzitě a hrdost studentů na příslušnost k ní.
 Zpět na
seznam publikací 
 (Back to list of publications)  |  Zpět na
seznam článků 
 (Back to list of articles)  |