Obsah Java -- GUI a čeština


   
 Úvod 11
   
1Grafické uživatelské rozhraní 16
   
2Zobrazení a obsluha událostí 18
 2.1Jak se komponenta zobrazí18
    2.1.1Použití Frame18
    2.1.2Zobrazení prvku19
    2.1.3Jiný způsob zobrazení základního okna22
    2.1.4Zobrazení základního okna stylem JBuilderu23
 2.2Princip reakce na události24
    2.2.1Základní funkcionalita25
    2.2.2Více zdrojů stejné události27
    2.2.3Rozlišení stejných událostí popisem zdroje28
    2.2.4Rozlišení stejných událostí objektem zdroje29
    2.2.5Využití vnitřní třídy29
    2.2.6Použití více vnitřních tříd – doporučený způsob31
    2.2.7Použití anonymní vnitřní třídy32
    2.2.8Použití anonymní vnitřní třídy ve stylu RAD34
    2.2.9Využití jiné vnější třídy35
    2.2.10Dva posluchači stejné události37
    2.2.11Zrušení posluchače38
 2.3Programové vyvolání události40
 2.4Rozhraní posluchače má více metod44
    2.4.1Použití prázdných metod45
    2.4.2Použití adaptérů46
    2.4.3Zaregistrování anonymního objektu47
    2.4.4Adaptér a vnitřní třída48
    2.4.5Adaptér a vnitřní anonymní třída49
   
3Akce společné pro všechny komponenty 50
 3.1Jak komponentu obarvíme50
    3.1.1.Základní informace o barvách50
    3.1.2Základní barevné operace s komponentami51
    3.1.3Použití vlastní barvy52
    3.1.4Zjištění jednotlivých barevných složek53
 3.2Jak komponentu popíšeme54
    3.2.1Trocha typografické teorie na začátek54
    3.2.2Fonty v Javě56
    3.2.3Popis komponenty zvoleným fontem57
    3.2.4Získání informací o použitém fontu59
    3.2.6Vazba logických fontů na fyzické fonty60
    3.2.7Odvozené fonty v rámci jedné rodiny písem60
    3.2.8Přímé použití fyzických fontů61
 3.3Velikost nebo poloha komponenty62
    3.3.1Zjištění aktuální velikosti a polohy62
    3.3.2Zjištění krajních velikostí65
    3.3.3Změna krajních velikostí66
    3.3.4Změna velikosti nebo polohy67
 3.4Práce s kurzorem69
 3.5Zpřístupnění komponenty70
 3.6Viditelnost komponenty72
   
4Typy komponent a jejich základní události 73
 4.1Společné principy73
 4.2Label – návěští75
 4.3Button – tlačítko76
 4.4Checkbox – zaškrtávací pole76
 4.5CheckboxGroup78
 4.6Choice – výběrový seznam80
 4.7TextField – vstupní pole82
 4.8Scrollbar – posuvník, šoupátko85
    4.8.1Změna velikosti jezdce87
    4.8.2Skokové změny polohy jezdce89
 4.9List – seznam91
 4.10TextArea93
 4.11TextComponent96
 4.12Menu98
    4.12.1MenuBar99
    4.12.2MenuItem100
    4.12.3Menu100
    4.12.4CheckboxMenuItem101
    4.12.5Použití klávesových zkratek103
 4.13Oddělení programu výpočtu od zobrazení výsledků104
    4.13.1Oddělení pomocí Observable-Observer107
   
5Kontejnerové komponenty 112
 5.1Container112
 5.2Window114
 5.3Frame115
 5.4Dialog119
 5.5FileDialog122
 5.6Panel125
 5.7ScrollPane126
   
6Rozmísťování komponent 129
 6.1Aktualizace rozměru komponenty130
 6.2FlowLayout131
 6.3GridLayout133
 6.4BorderLayout134
 6.5CardLayout136
 6.6GridBagLayout137
    6.6.1Rozmístění komponent138
    6.6.2Roztahování komponenty – fill143
    6.6.3Zvětšení přirozené velikosti komponenty – ipad144
    6.6.4Nastavení okrajů komponenty – insets144
    6.6.5Umístění komponenty – anchor144
 6.7Žádný manager145
 6.8Použití panelů pro větší množství komponent146
   
7Podrobný přehled událostí 151
 7.1Přehled existujících událostí151
 7.2Seznam komponent a jejich možných událostí152
 7.3Přehled metod jednotlivých událostí153
 7.4Předci používaných událostí154
 7.5ActionListener a ActionEvent155
 7.6AdjustmentListener a AdjustmentEvent155
 7.7ComponentListener a ComponentEvent157
 7.8ContainerListener a ContainerEvent158
 7.9FocusListener a FocusEvent161
 7.10 ItemListener a ItemEvent164
 7.11KeyListener a KeyEvent166
    7.11.1Obsluha běžných kláves166
    7.11.2Obsluha akčních kláves168
 7.12MouseListener a MouseEvent170
    7.12.1Základní funkčnost170
    7.12.2Rozlišení tlačítek myši173
 7.13MouseMotionListener a MouseEvent175
 7.14TextListener a TextEvent177
 7.15WindowListener a WindowEvent177
   
8Grafika 181
 8.1Souřadnicový systém183
 8.2Grafická primitiva183
    8.2.1Line – úsečka184
    8.2.2Rect – obdélník184
    8.2.3Oval – ovál, elipsa185
    8.2.4Arc – kruhová výseč185
    8.2.5Polygon a Polyline185
 8.3Canvas a metoda paint()186
 8.4Metody repaint() a update()190
 8.5Další dovednosti194
    8.5.1Barvy194
    8.5.2Orámování a souřadnice195
    8.5.3Kreslení pomocí myši a klávesnice197
    8.5.4Ořezávání a XOR mód198
 8.6Práce s textem a fonty200
    8.6.1Metody pro výpis a umístění textu200
    8.6.2Metrika fontu202
    8.6.3Použití fyzických fontů205
 8.7Obrázky206
    8.7.1Natažení obrázku206
    8.7.2Čekání na natažení obrázku209
    8.7.3Monitorování natažení obrázku212
    8.7.4Zobrazení obrázků216
    8.7.5Programové vytvoření obrázku219
   
9Aplety 222
 9.1První aplet223
    9.1.1Problémy225
    9.1.2WWW prohlížeč versus appletviewer226
    9.1.3Aplet bez HTML souboru227
 9.2Životní cyklus apletu228
 9.3Zobrazování vložených komponent a reakce na události231
 9.4Popis apletu v HTML souboru233
 9.5Zvláštnosti apletů235
    9.5.1Lokalizace souborů235
    9.5.2Zobrazení stavového řetězce235
    9.5.3Zvětšení apletu238
    9.5.4Přehrávání zvuků239
 9.6Spuštění apletu jako aplikace242
   
10Jak na češtinu? 245
 10.1Problém češtiny245
    10.1.1Podporovaná osmibitová kódování246
    10.1.2Unicode247
    10.1.3Kód UTF-8249
 10.2Čeština v programu251
    10.2.1Přepínač encoding253
    10.2.2Konverze pomocí native2ascii254
 10.3Čeština na konzoli256
 10.4Čeština v souborech259
    10.4.1Akcenty při práci se třídou RandomAccessFile261
    10.4.2Jiná možnost zápisu a čtení souboru v kódování UTF8262
 10.5Převody mezi různými kódováními uvnitř programu263
    10.5.1Výstup akcentů na konzoli264
    10.5.2Akcenty při práci se třídou RandomAccessFile264
 10.6Čeština v GUI267
    10.6.1Použití českých fontů267
    10.6.2Použití fontů rodiny Lucida z JDK268
    10.6.3Soubor font.properties.cs269
 10.7Internacionalizace275
    10.7.1Třída Locale276
    10.7.2Formátování čísel279
    10.7.3Formátování měny280
    10.7.4Speciální formátování čísel281
 10.7.5Formátování celých čísel podle vzoru282
    10.7.6Formátování celých čísel pomocí metod283
    10.7.7Formátování reálných čísel podle vzoru283
    10.7.8Formátování data a času284
    10.7.9Vlastní formát data a času286
    10.7.10Porovnávání řetězců287
    10.7.11Způsoby řazení v češtině podle normy287
    10.7.12Označování začátků a konců slov291
   
11JAR 297
 11.1Základní použití298
    11.1.1Vytvoření archivu298
    11.1.2Výpis obsahu archivu299
    11.1.3Rozbalení archivu300
 11.2Spuštění programu z JAR souboru300
    11.2.1Spuštění apletu300
    11.2.2Spuštění aplikace302
 11.3Soubor manifestu303
   
 Literatura 305
   
 Rejstřík 306

Poslední změna (Last update): 23. 8. 2001
Počet přístupů od (Number of accesses since:) 23. 8. 2001:

Pavel Herout