Michaela Reichelová: GIMP
Predchozi (Obsah)

4. Položky menu

Toto menu získáte kliknutím pravého tlačítka v obrázku.

4.1. File

  • New - nový obrázek. <Ctrl> <N>
  • Open - otevřít již existující obrázek. <Ctrl> <O>
  • Save - uložit (pokud jste obrázek ještě neuložili, spustí se Save as).
    <Ctrl> <S>
  • Save as - otevře se okno, které umožňuje určit název a příponu souboru (1) Dále umožňuje mazat nebo přejmenovávat soubory a vytvářet adresáře. Pokud nelze obrázek uložit ve vámi zvoleném formátě, použijte XCF (přirozený formát Gimpa - obrázek uloží přesně takový, jako jej vydíte) a potom zkoušejte obrázek upravovat, převážně položkami v menu Image. Dále umožňuje mazat nebo přejmenovávat soubory a vytvářet adresáře.
  • Preferences.. - otevře se okno na změnu parametrů Gimpa.
  • Close - zavře aktivní obrázek (ten, z kterého bylo spuštěno menu). <Ctrl> <W>
  • Quit - ukončí Gimp. <Ctrl> <Q>
  • Mail image - odešle mail obsahující obrázek.
  • Print - vytiskne obrázek.

4.2. Edit

  • Cut - vyjme označenou oblast. <Ctrl> <X>
  • Copy - okopíruje označenou oblast. <Ctrl> <C>
  • Paste - "přilepí" okopírovanou oblast (ale je možné s ní ještě pohybovat). <Ctrl> <V>
  • Paste into - okopírovanou oblast umístí do označené oblasti.
  • Clear - vyčistí označenou oblast. <Ctrl> <K>
  • Fill - vyplní označenou plochu barvou pozadí. <Ctrl> <.>
  • Stroke - obtáhne označenou plochu zvoleným vzorem v Brush Selection.
  • Undo - zpět (možno užít vícenásobně). <Ctrl> <Z>
  • Redo - zpět Undo. <Ctrl> <R>
  • Cut Named - stejně jako Cut, ale oblast uloží do bufferu pod vámi zvoleném jménem. <Shift> <Ctrl> <X>
  • Copy Named - okopíruje a uloží do bufferu pod vámi zvoleném jménem. <Shift> <Ctrl> <C>
  • Paste Named - vloží vámi vybranou část v bufferu. <Shift> <Ctrl> <V>
  • Copy Visible - okopíruje celý obrázek (nezapomeňte po jeho vložení kliknout myší - jinak se nevloží).

4.3. Select

  • Toggle - zapíná a vypíná označení (šrafování) označené oblasti.
  • Invert - provede inverzi označených částí. <Ctrl> <I>
  • All - označí vše. <Ctrl> <A>
  • None - všechna označení zruší. <Shift> <Ctrl> <A>
  • Float - přesnou fci neznám, ale pokud je označená nějaká část nástrojem a zvolí se Float, nejde označit jiný objekt. Při zvolení dalšího nástroje označená oblast zmizí. <Shift> <Ctrl> <L>
  • Sharpen - neznám přesně jeho funkci. <Shift> <Ctrl> <H>
  • Border - "zdvojí" označovací čáru podle zadaného čísla.
  • Feather - vytváří neviditelný rámeček kolem označené oblasti do kterého se dá ještě kreslit, ale směrem ke kraji se barva zesvětluje.
    <Shift> <Ctrl> <F>
  • Grow - zvětšuje označení o zadané číslo,
  • Shring - zmenšuje, z přesného kruhu však udělá zaoblený kosočtverec.
  • Save To Channel - uloží obrázek do kanálu.
  • By Color - označuje podle zvolené barvy, zvyšování citlivosti, ... Zaslouží si prozkoumat.

4.4. View

  • Zoom In - zvětšení. <=>
  • Zoom Out - zmenšení. <->
  • Zoom - zvětšení nebo zmenšení ve vybraném měřítku. (Pro 1:1 <1>)
  • Window Info.. - informace o obrázku. <Shift> <Ctrl> <I>
  • Toggle Rulers - odstraní nebo vrátí měřítka a posuvné lišty.
    <Shift> <Ctrl> <R>
  • Toggle Guides - odstraní nebo vrátí pomocná vodítka.
    <Shift> <Ctrl> <T>
  • Snap to Guides - zapíná a vypíná přichycování k pomocným vodítkům.
  • New Wiew - vytvoří kopii obrázku.
  • Shrink Wrap - změní velikost okna na aktuální velikost obrázku.
    <Ctrl> <E>

4.5. Image

  • Colors - zde je velká nabídka možností měnění barev.
  • Channel Ops - další možnosti práce s kanály.
  • Alpha - průhlednost.
  • RGB - převod obrázku na barvy RGB.
  • Grayscale - převod obrázku do stupnice šedi.
  • Indexed - indexování obrázku.
  • Resize - změna velikosti.
  • Scale - změna měřítka.
  • Histogram - ukáže histogramy barev.
  • Save pallete - uložení palety.
  • Transforms - další operace s obrázkem (výřez, rotace, ...).

4.6. Layers

Pokud v okně Layers & Channels kliknete pravým tlačítkem, získáte menu s podobnými položkami.
  • Layers & Channels - vyvolá okno na práci s kanály a vrstvami, je to velmi důležitý nástroj pro tvorbu animovaných obrázků, ale i zjednodušení a zpřehlednění práce.
  • Raise Layer - horní vrstva.
  • Lower Layer - spodní vrstva. <Ctrl> <F>
  • Anchor Layer -zakotvit. <Ctrl> <B>
  • Merge Visible Layers - spojit viditelné vrstvy (označené "okem" v okně Layers & Channels). <Ctrl> <H>
  • Flatten Image - nechá pouze aktivní vrstvu, ostatní smaže. <Ctrl> <M>
  • Alpha To Selection - označí všechna místa, která nejsou průhledná. Nejprve se ale musí zvolit Add Alpha Channel. Má stejnou funkci jako
    Image/Alpha/Add Alpha Channel.
  • Mask To Selection - nepřišla jsem za jakých podmínek funguje, ani co dělá.
  • Add Alpha Channel - převede obrázek na Alpha.
  • Align Visible Layers - nepřišla jsem na jeho funkci.

4.7. Ostatní

  • Tools - zde se dají předefinovat zkratkové klávesy pro nástroje Nástrojové lišty.

  • Filters - zvolením Animation/Animation playback si můžete přehrávat animované obrázky. Pořadí je zespodu, jak jsou uloženy v Layers & Channels. Pokud obrázek uložíte jako GIF, stačí v okně zvolit Make frame from cumulative layers (combine). Ostatní položky slouží pro další práci s obrázkem. Za zmínku rozhodně stojí Render/Gfig, což je "Gimpův xfig".

  • Script Fu - Gimp má vlastní programovací jazyk Script Fu. Většina těchto skriptů je v tomto menu, další najdete v horní části Nástrojové lišty - Xtns/Script-Fu. Některé skripty vytváří loga, různá tlačítka, ... jiné generují druhy pozadí a pod. Pokud generování skončí chybou, Gimp ji vypíše. Často je to způsobeno špatným fontem.

  • Dialogs - má stejnou fci jako Dialogs Nástrojové lišty. Položka navíc - Indexed Palete se mi zatím nepodařila otevřít tak, aby s ní šlo něco dělat.



Predchozi
Converted by Selathco 0.85 on 15.09.1999 08:11