předchozí - ÚVOD - následující

Aplikace inference

Umělá inteligence nachází stále více uplatnění  v aplikačních oblastech. John McCarthy navrhuje tyto aplikační oblasti:

  • hraní her (nalezení herní strategie) - dnes je možno koupit programy, které hrají na mistrovské úrovni šachy za pár set dolarů. Je v nich nějaká UI, ale proti lidem hrají především díky použití "hrubé síly" výpočetní techniky - prohlíží stovky tisíc pozic. K překonání mistra světa hrubou silou a dnes známými heuristikami by vyžadovalo prohlížet 200 milionů pozic za sekundu.
  • rozeznávání řeči - v 90. letech dosáhlo praktických výsledků pro limitované účely. Dnes je možné instruovat počítač řečí, ale většina uživatelů se vrátila ke klávesnici a myši jako k vhodnějším.
  • porozumění přirozenému jazyku - pouhé uložení jednotlivých slov do počítače nestačí. Ani syntaktická analýza není dostatečná. Počítač musí být seznámen s informacemi o té oblasti, které se text týká, což je dnes možné jen pro určité omezené oblasti.
  • počítačové vidění - svět je složen z třídimenzionálních objektů, ale do lidského oka i do kamery robota vstupuje 2D obraz. Některé systémy pracují v 2D, ale plnohodnotné počítačové vidění vyžaduje 3D informaci, která není jen množinou 2D obrazů. V současnosti jsou jen omezené možnosti, jak reprezentovat 3D scénu, a ty nejsou ani zdaleka tak dobré, jako lidské oko.
  • expertní systémy - znalostní inženýr zpovídá experta v dané oblasti a snaží se vložit jeho znalosti do systému.
  • neuronové sítě - šance simulovat některé funkce lidského myšlení.
  • heuristická klasifikace - jednou z nejpřijatelnějších variant expertních systémů je vložit informaci do jedné z fixních kategorií pomocí několika zdrojů informací. Příkladem může být rozhodnutí o poskytnutí úvěru z údajů o klientovi, jeho solventnosti, druhu úvěru apod.
  • systolické systémy

 

předchozí - ÚVOD - následující