Aplikace inference
Umělá inteligence nachází stále více uplatnění
v aplikačních oblastech. John McCarthy navrhuje tyto aplikační oblasti:
- hraní her (nalezení
herní strategie) - dnes je možno koupit programy, které hrají na mistrovské úrovni šachy za pár set
dolarů. Je v nich nějaká UI, ale proti lidem hrají především díky použití "hrubé síly" výpočetní
techniky - prohlíží stovky tisíc pozic. K překonání mistra světa hrubou silou a dnes známými
heuristikami by vyžadovalo prohlížet 200 milionů pozic za sekundu.
- rozeznávání řeči - v 90. letech dosáhlo praktických výsledků pro limitované účely. Dnes je možné
instruovat počítač řečí, ale většina uživatelů se vrátila ke klávesnici a myši jako k vhodnějším.
- porozumění přirozenému jazyku - pouhé
uložení jednotlivých slov do počítače nestačí. Ani
syntaktická analýza není dostatečná. Počítač musí být seznámen
s informacemi o té oblasti, které se text
týká, což je dnes možné jen pro určité omezené oblasti.
- počítačové vidění - svět je složen z třídimenzionálních objektů,
ale do lidského oka i do kamery
robota vstupuje 2D obraz. Některé systémy pracují v 2D, ale plnohodnotné počítačové vidění
vyžaduje 3D informaci, která není jen množinou 2D obrazů. V současnosti jsou jen omezené
možnosti, jak reprezentovat 3D scénu, a ty nejsou ani zdaleka tak dobré, jako lidské oko.
- expertní systémy - znalostní inženýr zpovídá experta v dané oblasti a snaží se vložit jeho znalosti
do systému.
- neuronové sítě - šance simulovat některé funkce lidského myšlení.
- heuristická klasifikace - jednou z nejpřijatelnějších variant expertních systémů je vložit informaci
do jedné z fixních kategorií pomocí několika zdrojů informací. Příkladem může být rozhodnutí o poskytnutí úvěru z údajů o klientovi, jeho solventnosti, druhu úvěru
apod.
- systolické systémy
|